Τρίτη 22 Μαρτίου 2022

ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ : «Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ»

 
     
     «Θεοτόκος καί Πατρίδα μας. Κι ν τά πλα εναι κενα πού περασπίζονται τήν πατρίδα μας, πάνω π’ ατά, λληνική ψυχή βάζει τήν περαγία Θεοτόκο. τσι Παναγία μας συνεδέθη μέ τήν ζωή τοθνους μας, πως κόμα καί μέ τή ζωή τοκάθε λληνος Χριστιανο, σ’ ατήν κόμα τήν καθημερινότητά του. Βλέπετε λέμε ‘’Παναγία μου! Σσε με Παναγία μου.’’Παναγία μας στή ζωή τολληνικοθνους! Παναγία μας! Ατό κατ’ ρχάς φαίνεται στήν χιλιόχρονη ζωή τς Βυζαντινς Ατοκρατορίας. Δεσπόζει Θεοτόκος. κύριος ναός βεβαίως, δηλαδή γιά Σοφιά, πως λαός τήν λέει, ναός ατός, πρτος τς Βυζαντινς Ατοκρατορίας καί σύμβολο ταυτοχρόνως, εναι φιερωμένος στήν τοΘεοΣοφίαν. Δηλαδή στό δεύτερο πρόσωπο τς γίας Τριάδος, τήν νυπόστατον Σοφίαν, τόν ησον Χριστόν, τόν Υόν τς Θεοτόκου. Καί κατόπιν καθιερώνονται πλεστοι σοι ναοί, πρός τιμήν τς περαγίας Θεοτόκου. Σς πενθυμίζω, ταν γία λένη πήγαινε γιά τούς γίους τόπους νά ερη τόν Τίμιον Σταυρόν, σέ μιά θαλασσοταραχή πηγαίνοντας, προσσήγισε τήν Πάρο. Καί ταξε πρός τήν Θεοτόκο καί επε: ’’Παναγία μου, ν μς βοηθήσεις πιστρέφοντας, θά σοκτίσω ναό.’’Βεβαίως δια δέν κτισε ναό, γιατί δέν πρόλαβε. ναός μως κτίσθη. γνωστός τς κατονταπυλιανς.τσι Παναγία μας προβάλλεται ς πέρμαχος Στρατηγός το Βυζαντινο κράτους. λα τά πλα καί οπολιτικοί καί τά πάντα εναι κάτω π’ ατήν. Στήν κορυφή πάντοτε εναι τό πανάγιο πρόσωπό της. Κι ταν τό κράτος κινδυνεύει τότε τς φιερώνει τόν κάθιστο μνο. Εναι πασίγνωστος μνος πού λέμε σέ κάθε εκαιρία καί μάλιστα στούς Χαιρετισμούς τήν Μ. Τεσσαρακοστή. ‘’ΤπερμάχΣτρατηγτνικητήρια, ς λυτρωθεσα τν δεινν εχαριστήρια, ναγράφω σοι πόλις σου, Θεοτόκε· λλ' ς χουσα τκράτος προσμάχητον, κ παντοίων με κινδύνων λευθέρωσον, να κράζω σοί· Χαρε Νύμφη νύμφευτε.’’Δηλαδή σέ σένα Θεοτόκε, τήν πέρμαχον Στρατηγόν, ποδίδω μέ εγνωμοσύνη, τήν νδοξον νίκην, γώ Πόλις σου, πειδή μέ τήν δική σου βοήθεια πηλλάγην πό τίς φοβερές συμφορές, πού ρχοντο ναντίον μου. Σύ δέ, πού δύναμίς σου εναι κατανίκητος, λευθέρωσέ με πό παντοειδες κινδύνους, στε νά ναφωνπρός σένα· Χαρε Νύμφη νύμφευτε. 
 

    Θά μπορούσαμε γαπητοί μου νά πομε τι μνος ατός πρός τήν περαγίαν Θεοτόκον, εναι νας -οτως επεν- δεύτερος θνικόςμνος τν Βυζαντινν, μετά τό «Σσον Κύριε τόν λαόν Σου». Τόση ταν γάπη τν Βυζαντινν πρός τήν περαγίαν Θεοτόκον. Κατά τήν παράδοση, νατοκρατορία εχε πράξει πλθος μαρτιν, κι Κύριος ησος θελε νά τήν τιμωρήσει καταστρέφοντάς την, περαγία Θεοτόκος μεσίτευσε στόν Υό της, νά ναβάλλει τήν τιμωρία τς πόλεως. πως κάποτε κανε προφήτης εζεκιήλ γιά τήν ερουσαλήμ. κενα τά φοβερά λόγια τοΘεο -το ΘεοΛόγου πάλι- καί στήν Παλαιά Διαθήκη πού πάντάει στόν προφήτη : πρας κει, (τό τέλος ρχεται) τ πρας κει πτς τσσαρας πτρυγας τς γς. (τό τέλος λθε στά τέσσερα σημεα τορίζοντος, κατά τήν μεταφοράν, τς Βυζαντινς Ατοκρατορίας )κει τπρας πστν κατοικοντα τν γν, κει καιρός, (ρχεται καιρός)γγικεν μρα, (πλησίασε μέρα) ...νν γγθεν κχε τν ργήν μου πσκασυντελσω τν θυμόν μου ν σο κακρινσε (θά σέ κρίνω) ν τας δος σου (στόν τρόπο μέ τόν ποο ζησες) καδσω π σ πάντα τβδελγματά σου· 6 οφείσεται φθαλμός μου, οδμλεήσω, 1προφήτης τότε σίγησε διά τόν παλαιόν σραήλ. Καί Παναγία, κατά τήν Παράδοσιν, σίγησε. Δέν εχε πλέον τίποτε νά πε. Διότι ξεχείλισε τό ποτήρι, θά λέγαμε, τν μαρτιν τς Βυζαντινς Ατοκρατορίας, γιά νά λθει πάλι νά ξεχειλίσει τώρα τό ποτήριτς ργς το Θεο.
    τσι, νΠόλις πήλαυσε τήν ενοια τς Θεοτόκου καί τήν προστασία της, τώρα πρεπε νά τιμωρηθε. πηκολούθησε Τουρκική κατοχή. Τετρακόσια λόκληρα χρόνια. Καί Θεοτόκος δέν φησε τόν λληνικό λαό. Διότι τιμωρία τς Βυζαντινς Ατοκρατορίας, δέν ταν τιμωρία καταδικαστική. λλά ταν τιμωρία πρός πανόρθωσιν. Γι’ ατό κριβς βρήκαμε πάλι πίσω τήν λευθερία μας. Γιά νά δετε τί σημαίνει τιμωρία καταδικαστική νός λαο, σας θυμίζω τήν ατοκρατορία τς Βαβυλνος· πού Θεός δη προαναγγέλλει τι θά τιμωρηθεΒαβυλών καταδικαστικά. Καί πράγματι μέσα στήν στορία Βαβυλών ς ταυτότητα ξηφανίσθη. χι μως καί λλάς. λλάς τιμωρήθη. Βυζαντινή Ατοκρατορίας συρρικνώθηκε, σμικρύνθη λλά χι καταδικαστικά. ξηφανίσθη. Βλέπετε τά χρόνια πολύ πρίν τό 1453, δη κανα-δυό δεκαετίες πιό μπροστά πεδουλώθη λλάς. Καί Θεσσαλία. Μ. σία πρό πολλν δεκαετιν πίσω εχε ποδουλωθεστους Τούρκους. Καί διαρκς συρρικνοτο Βυζαντινή Ατοκρατορία, σετφθασε νά μείνει ς ατοκρατορία μόνο μία πόλις. Κωνσταντινούπολις. Κι ατή πεσε τό 1453. τσι πηκολούθησαν 400 χρόνια Τουρκικς κατοχς. 

    λλά Θεοτόκος δέν φησε τόν λληνικό λαό της. Κι νστά 1821 ξεσηκώνεται λληνισμός, στά 1822, να χρόνο μετά, κατόπιν ποδείξεως τς δίας τς Θεοτόκου, βρίσκεται θαμμένη σεπτή της εκόνα στήν νσο Τνο.Γιά νά γίνει σεπτή της εκόνα, τό πανελλήνιο σύμβολο λων τν λλήνων, πρός ατό τό πανάγιο πρόσωπό της. Καί εναι χαρακτηριστικό τι εκόνα ατή ... εναι πολύ μικρή στό μέγεθος, εκονίζει τόν Εαγγελισμό τς Θεοτόκου. Δέν εναι τυχαο. Θεωρήθηκε τό χαρούμενο μήνυμα τς πελευθέρωσης τς λλάδος. Γι’ ατό γιορτάζουμε τήν 25η Μαρτίου καί τόν Εαγγελισμό τό δικό της γιά τήν νθρωπότητα, τι θά λθει νά νανθρωπήσει νάμεσά μας Υός τοΘεο, λλά καί τήν πελευθέρωση τς λληνικς μας πατρίδος. τσι Παναγία μας γαπητοί βοήθησε καί ξαναγινήκαμε κράτος».

 ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΟΜΙΛΙΩΝ : ΕΙΣ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ : ΟΜΙΛΙΑ 70η :