Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2021

Ὁ Δ. Σολωμὸς γιὰ τὴν διχόνοια, τὸν κακὸ δαίμονα τῆς φυλῆς μας


SOLOMOS 4Ἂν κάτι δὲν ἀφήνει τοὺς Ἕλληνες νὰ «πᾶνε μπροστά», εἶναι ἀσφαλῶς ἡ διχόνοια, ὁ κακὸς δαίμων ποὺ τοὺς πολεμάει ἀπὸ τὴν πρώτη στιγμή. Στὸ ἀρχαιότερο ἀπὸ τὰ γραπτὰ μνημεῖα τῆς παραδόσεώς μας, τὴν Ἰλιάδα τοῦ Ὁμήρου, ἡ αὐλαία ἀνοίγει μὲ τὸν τσακωμὸ τοῦ Ἀχιλλέα μὲ τὸν Ἀγαμέμνονα. Αὐτὸ φαίνεται εἶναι τὸ κυριώτερο χαρακτηριστικό μας! Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ στρατηγὸς Μακρυγιάννης[*] ἔλεγε: «Ὁ τόπος τοῦτος δὲν φτιάχνεται. Ὅμως, νὰ ποὺ λίγο παρακάτω μονοιάζουν οἱ Ἕλληνες καὶ ἔξω ἀπ’ τὰ τείχη τῆς Τροίας τὰ ἀπόρθητα, σφάζουν θυσιάζοντας στοὺς θεοὺς καὶ χύνουν σπονδὲς ἀμέτρητες, διότι αὐτὸ εἶναι τὸ ἄλλο χαρακτηριστικό τους: Ἡ θεοσέβεια. Γι’ αὐτὸ καὶ πάλι εἶπε ὁ Μακρυγιάννης (ἢ ὅποιος τὸ εἶπε, τέλος πάντων): (Ὁ τόπος τοῦτος δὲν φτιάχνεται), «ἀλλὰ καὶ δὲν χαλιέται»!

Ὅμως ἂς δοῦμε τί λέει ὁ ἐθνικός μας ποιητὴς γιὰ τὴν διχόνοια (εἶναι οἱ στίχοι 144-150 ἀπὸ τὸ ποίημά του «Ὁ Ὕμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν»).

Ἡ Διχόνοια ποὺ βαστάει
Ἕνα σκῆπτρο ἡ δολερή·
Καθενὸς χαμογελάει,
Πάρ' το, λέγοντας, καὶ σύ.

Κειὸ τὸ σκῆπτρο ποὺ σᾶς δείχνει
Ἔχει ἀλήθεια ὡραία θωριά·
Μὴν τὸ πιάστε, γιατὶ ρίχνει
Εἰσὲ δάκρυα θλιβερά.

Ἀπὸ στόμα ὁποὺ φθονάει,
Παλληκάρια, ἂς μὴν ’πωθῆ,
Πῶς τὸ χέρι σας κτυπάει
Τοῦ ἀδελφοῦ τὴν κεφαλή.

Μὴν εἰποῦν στὸ στοχασμό τους
Τὰ ξένα ἔθνη ἀληθινά:
Ἐὰν μισοῦνται ἀνάμεσό τους
Δὲν τοὺς πρέπει ἐλευθεριά.

Τέτοια ἀφήστενε φροντίδα·
Ὅλο τὸ αἷμα ὁποὺ χυθῆ
Γιὰ θρησκεία καὶ γιὰ πατρίδα
Ὅμοιαν ἔχει τὴν τιμή.

Στὸ αἷμα αὐτό, ποὺ δὲν πονεῖτε
Γιὰ πατρίδα, γιὰ θρησκειά,
Σᾶς ὁρκίζω, ἀγκαλισθῆτε
Σὰν ἀδέλφια γκαρδιακά.

Πόσον λείπει, στοχασθῆτε,
πόσο ἀκόμη νὰ παρθῆ·
Πάντα ἡ νίκη, ἂν ἑνωθῆτε,
Πάντα ἐσᾶς θ' ἀκολουθῆ.

Μόλις καὶ μετὰ βίας εἶναι ἀνάγκη νὰ ποῦμε ὅτι οἱ δύο πρῶτες στροφὲς τοῦ ποιήματος τοῦ Δ. Σολωμοῦ «Ὁ Ὕμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν» ἀποτελοῦν τὸν ἐθνικὸ ὕμνο τῆς Ἑλλάδος (ἀπὸ τὸ 1865) καὶ τῆς Κύπρου (ἀπὸ τὸ 1966).

Βέβαια σήμερα ὁ Σολωμός, ὅπως καὶ ἄλλοι μεγάλοι ποιητές μας, δὲν κοσμοῦν, ὡς ὤφελε, τὶς σελίδες τῶν σχολικῶν μας βιβλίων. Μάλιστα ὁ Σολωμὸς ἀπὸ κάποια βιβλία ἔχει πλήρως ἀπεμποληθεῖ. Αὐτός, ὅπως λέει καὶ ὁ Χ. Γιανναρᾶς, ἔχει τὸ «κουσούρι» νὰ εἶναι ἐθνικός!

 

ΠΗΓΗ : ΕΔΩ