ΑΓΙΟΣ ΛΟΓΓΙΝΟΣ Ο ΕΚΑΤΟΝΤΑΡΧΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ (γ' 8-15)
Πιστὸς ὁ λόγος· καὶ περὶ τούτων βούλομαί σε διαβεβαιοῦσθαι, ἵνα
φροντίζωσι καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ. ταῦτά ἐστι
τὰ καλὰ καὶ ὠφέλιμα τοῖς ἀνθρώποις· 9 μωρὰς δὲ ζητήσεις καὶ γενεαλογίας καὶ ἔρεις καὶ μάχας νομικὰς περιίστασο· εἰσὶ γὰρ ἀνωφελεῖς καὶ μάταιοι. 10 αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ, 11 εἰδὼς ὅτι ἐξέστραπται ὁ τοιοῦτος καὶ ἁμαρτάνει ὢν αὐτοκατάκριτος. 12 Ὅταν πέμψω Ἀρτεμᾶν πρός σε ἢ Τυχικόν, σπούδασον ἐλθεῖν πρός με εἰς Νικόπολιν· ἐκεῖ γὰρ κέκρικα παραχειμάσαι. 13 Ζηνᾶν τὸν νομικὸν καὶ Ἀπολλὼ σπουδαίως πρόπεμψον, ἵνα μηδὲν αὐτοῖς λείπῃ. 14 μανθανέτωσαν δὲ καὶ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι εἰς τὰς ἀναγκαίας χρείας, ἵνα μὴ ὦσιν ἄκαρποι. 15 Ἀσπάζονταί σε οἱ μετ’ ἐμοῦ πάντες. ἄσπασαι τοὺς φιλοῦντας ἡμᾶς ἐν πίστει. Ἡ χάρις μετὰ πάντων ὑμῶν· ἀμήν.
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ Ι. ΚΟΛΙΤΣΑΡΑ
Αυτός δε ο λόγος, που σου γράφω, είναι κατά πάντα αληθινός και
αξιόπιστος. Και περί αυτών των μεγάλων αληθειών θέλω να διαβεβαιώνης και
να πείθης τους Χριστιανούς, δια να φροντίζουν, όσοι έχουν πιστεύσει
στον Θεόν, να μη μένουν εις την απλήν πίστιν, αλλά να πρωτοστατούν με
ζήλον εις τα καλά έργα. Αυτά δε που είπα παραπάνω είναι έργα τα καλά και
τα ωφέλιμα στους ανθρώπους. 9 Να
αντιπαρέρχεσαι δε και να αποφεύγης τας ανοήτους συζητήσεις και τας
γενεαλογίας περί ευγενούς καταγωγής και τας φιλονεικίας και τας μάχας
γύρω από τα ζητήματα του Ιουδαϊκού νόμου· διότι όλα αυτά είναι ανωφελή
και μάταια. 10 Αιρετικόν άνθρωπον, ο οποίος
ύστερα από πρώτην και δευτέραν συμβουλήν μένει με πείσμα εις την πλάνην
του, παράτησέ τον και μη συζητής πλέον μαζή του. 11
Γνωρίζων, ότι ο τοιούτος έχει πλέον παρεκκλίνει από την αλήθειαν και
διαστροφή και αμαρτάνει, ελεγχόμενος και καταδικαζόμενος από τον ίδιον
τον ευατόν του, από την συνείδησίν του. 12
Οταν στείλω εις σε τον Αρτεμάν η τον Τυχικόν, φρόντισε με κάθε τρόπον να
έλθης να με συναντήσης εις την Νικόπολιν, διότι εκεί έχω αποφασίσει να
περάσω τον χειμώνα. 13 Τον Ζηναν τον νομικόν
και τον Απολλώ να τους κατευοδώσης και να τους εφοδιάσης με πολλήν
επιμέλειαν, ώστε να μη τους λείπη τίποτε στο ταξίδι των. 14
Ας φροντίζουν δε και όλοι οι ιδικοί μας να πρωτοστατούν εις τα καλά
έργα και μάλιστα εις τας επειγούσας ανάγκας των αδελφών, δια να μη
μένουν άκαρποι. 15 Σε χαιρετούν όλοι όσοι
είναι μαζή μου· χαιρέτησε όλους εκείνους, που μας αγαπούν δια της
πίστεως του Χριστού. Η χάρις του Θεού, ας είναι με όλους σας. Αμήν.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑ (η' 5-15)
Ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ. καὶ ἐν τῷ σπείρειν αὐτὸν
ὃ μὲν ἔπεσε παρὰ τὴν ὁδόν, καὶ κατεπατήθη, καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ
κατέφαγεν αὐτό· 6 καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐπὶ τὴν πέτραν, καὶ φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν ἰκμάδα· 7 καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐν μέσῳ τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό. 8
καὶ ἕτερον ἔπεσεν εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν, καὶ φυὲν ἐποίησε καρπὸν
ἑκατονταπλασίονα. ταῦτα λέγων ἐφώνει· Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω. 9 Ἐπηρώτων δὲ αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· Τίς εἴη ἡ παραβολή αὕτη;. 10
ὁ δὲ εἶπεν· Ὑμῖν δέδοται γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ,
τοῖς δὲ λοιποῖς ἐν παραβολαῖς, ἵνα βλέποντες μὴ βλέπωσι καὶ ἀκούοντες μὴ
συνιῶσιν. 11 Ἔστι δὲ αὕτη ἡ παραβολή· ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ· 12
οἱ δὲ παρὰ τὴν ὁδόν εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, εἶτα ἔρχεται ὁ διάβολος καὶ
αἴρει τὸν λόγον ἀπὸ τῆς καρδίας αὐτῶν, ἵνα μὴ πιστεύσαντες σωθῶσιν. 13
οἱ δὲ ἐπὶ τῆς πέτρας οἳ ὅταν ἀκούσωσι, μετὰ χαρᾶς δέχονται τὸν λόγον,
καὶ οὗτοι ῥίζαν οὐκ ἔχουσιν, οἳ πρὸς καιρὸν πιστεύουσι καὶ ἐν καιρῷ
πειρασμοῦ ἀφίστανται. 14 τὸ δὲ εἰς τὰς
ἀκάνθας πεσόν, οὗτοί εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου
καὶ ἡδονῶν τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται καὶ οὐ τελεσφοροῦσι. 15 τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ.
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ Ι. ΚΟΛΙΤΣΑΡΑ
“Εβγήκε ο σπορεύς στο χωράφι, δια να σπείρη τον σπόρον του. Και καθώς
αυτός έσπερνε, άλλο μεν μέρος του σπόρου έπεσε κοντά στον δρόμον,
κατεπατήθη από τους διαβάτας και τα πτηνά του ουρανού το κατέφαγαν. 6 Και άλλο έπεσε εις την πετρώδη γην και αφού εφύτρωσε, εξηράνθη, διότι δεν είχε υγρασίαν. 7 Και άλλο έπεσε ανάμεσα εις αγκάθια και καθώς εβλάστησαν και εμεγάλωσαν τα αγκάθια, το έπνιξαν εντελώς. 8
Και άλλο έπεσεν εις την εύφορον και καλήν γην και αφού εφύτρωσε, έκαμε
καρπόν εκατονταπλάσιον”. Ενώ δε έλεγε αυτά, είπε με φωνήν μεγάλην·
“Εκείνος που έχει αυτιά πνευματικά, δια να ακούη την αλήθειαν του Θεού,
ας ακούη αυτά που εγώ διδάσκω”. 9 Τον ερωτούσαν δε οι μαθηταί του λέγοντες· “ποιό είναι το νόημα αυτής της παραβολής;” 10
Αυτός δε είπεν· “εις σας που έχετε αγαθήν διάθεσιν, εδόθη από τον Θεόν
το προνόμιον και η χάρις να γνωρίζετε τας μυστηριώδεις αληθείας της
βασιλείας του Θεού. Τους άλλους δε (επειδή δεν έχουν αγαθήν διάθεσιν και
ενδιαφέρον να ακούσουν και δεχθούν την αλήθειαν και δια να τους
προφυλάξω από την μεγάλη ευθύνην, που θα είχαν ενώπιον του Θεού, αν
εκαταλάβαιναν και περιφρονούσαν τας θείας αληθείας) τους διδάσκω με
παραβολάς, ώστε, ενώ βλέπουν να μη ημπορούν να εισχωρήσουν στο βαθύτερον
νόημα, και ενώ ακούουν να μη ημπορούν να ενοήσουν την αλήθειαν. 11 Το νόημα δε της παραβολής αυτής είναι το εξής· Ο σπόρος συμβολίζει τον λόγον του Θεού. 12
Εκείνοι δε που ομοιάζουν προς το έδαφος κοντά στον δρόμον, είναι όσοι
ήκουσαν και δεν επρόσεξαν τον λόγον του Θεού. Επειτα έρχεται ο διάβολος
και παίρνει τον λόγον από την καρδία των, δια να μην πιστεύσουν και
σωθούν. 13 Εκείνοι δε που συμβολίζονται με
την πετρώδη γην, είναι όσοι όταν ακούσουν δέχονται με χαράν τον λόγον
του Θεού, δεν έχουν όμως βαθειές ρίζες εις την καρδία των και δι' αυτό
ολίγον καιρόν πιστεύουν και εις εποχήν πειρασμού απομακρύνονται από την
πίστιν. 14 Το δε μέρος του σπόρου, που έπεσε
εις τα αγκάθια, συμβολίζει εκείνους οι οποίοι, όταν ήκουσαν τον λόγον
του Θεού, τον εδέχθησαν και επροσπάθησαν να τον τηρήσουν με κάποιαν
προθυμίαν, αλλά πνίγονται από αγωνιώδεις φροντίδας δια την απόκτησιν
πλούτου και από τας υλιστικάς απολαύσεις της ζωής αυτής, και έτσι δεν
προχωρούν μέχρι τέλους, ώστε να έχουν καλούς και μονίμους καρπούς. 15
Το δε μέρος του σπόρου, που εσπάρθηκε εις την εύφορον γην, συμβολίζει
τους καλοπροαιρέτους ανθρώπους, οι οποίοι με καλήν και αγαθήν καρδίαν,
αφού ήκουσαν τον λόγον του Θεού, τον κρατούν με προσοχήν και ευλάβειαν
μέσα των και έχουν ως καρπούς τα έργα της αρετής μαζή με την υπομονήν,
την οποίαν θα δεικνύουν εις διαφόρους θλίψεις και περιπετείας.
ΟΜΙΛΙΑ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ
Οἱ ἐπιπόλαιοι. 15-10-2000
ΠΗΓΗ : arnion.gr