Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΟΥ ΔΕΔΕΤΑΙ. Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΙΝΑΙ ΖΩΝΤΑΝΟΣ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΦΗΡΗΜΕΝΗ ΕΝΝΟΙΑ. ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΟ. ΓΙ' ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΖΩΝΤΑΝΟΣ. ΕΙΝΑΙ Ο ΕΝΥΠΟΣΤΑΤΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, Ο ΥΙΟΣ, ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ. ΚΑΙ ΣΑΝ ΠΡΟΣΩΠΟ ΔΙΚΑΙΩΝΕΙ, ΦΩΤΙΖΕΙ, ΣΤΗΡΙΖΕΙ, ΚΑΘΟΔΗΓΕΙ, ΤΡΕΦΕΙ, ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ, ΕΝΙΣΧΥΕΙ, ΕΚΔΙΚΕΙΤΑΙ. ΓΙ' ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΜΕΛΕΤΑΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΑΚΟΥΜΕ ΤΟ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, 1927-2006) - ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ
▼
Τρίτη 31 Μαρτίου 2020
Δευτέρα 30 Μαρτίου 2020
Κυριακή 29 Μαρτίου 2020
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ : Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
8η ΟΜΙΛΙΑ
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΗ ΟΜΙΛΙΑ : ΕΔΩ
ΑΚΟΥΜΕ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ. ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΘΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑΤΙ Ο ΑΓΙΟΣ ΤΡΙΑΔΙΚΟΣ ΘΕΟΣ ΜΑΣ ΕΒΑΛΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΙΔΙΟΤΥΠΟ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΕΠΙΤΙΜΙΟ ΤΗΣ ΑΚΟΙΝΩΝΗΣΙΑΣ
Παρασκευή 27 Μαρτίου 2020
Πέμπτη 26 Μαρτίου 2020
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ : ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΞΗ : ΔΑΝΙΗΛ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΩΤΗ - ΙΩΣΗΦ ΗΣΥΧΑΣΤΟΥ - ΕΦΡΑΙΜ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΩΤΗ (9 - ΜΑΡΤΙΟΥ - 2020)
Ανακοινωθέν για την πρώτη ημέρα των εργασιών της Αγίας και Ιεράς Συνόδου (9 Μαρτίου 2020)
Τήν Δευτέραν, 9ην τ. μ. Μαρτίου 2020, συνῆλθεν, ὑπό τήν προεδρείαν τῆς Α. Θ. Παναγιότητος, ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος εἰς τάς προγραμματισθείσας δι᾿ ἕν τριήμερον ἐργασίας αὐτῆς.
Μετά τήν ἀνάγνωσιν τῶν Πρακτικῶν προγενομένων συνεδριῶν, ἤρξατο ἡ θεώρησις τῶν ἀναγεγραμμένων ἐν τῇ ἡμερησίᾳ διατάξει θεμάτων.
Εἰδικώτερον, ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος, ἀποδεχθεῖσα εἰσήγησιν τῆς Κανονικῆς Ἐπιτροπῆς, ἀνέγραψεν εἰς τό Ἁγιολόγιον τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τούς πολλαπλῶς κεχαριτωμένους ὑπό τοῦ Θεοῦ καί ἐγνωσμένης ὁσιακῆς βιοτῆς καί πολιτείας μακαρίους Ἁγιορείτας Γέροντας:
α) Δανιήλ τόν Κατουνακιώτην, ἐκ Σμύρνης ὁρμώμενον, ἄξιον καί γνήσιον συνεχιστήν τοῦ ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου καί τῶν λοιπῶν ὁσίων Κολλυβάδων πατέρων, συγγραφέα ἡδέων πνευματικῶν πονημάτων, φίλον ἐκλεκτόν τοῦ ἁγίου καί θαυματουργοῦ Ἱεράρχου Νεκταρίου Ἐπισκόπου Πενταπόλεως, μέντορα τῆς μέχρι σήμερον διαφυλασσούσης τήν παράδοσιν καί τάς παρακαταθήκας αὐτοῦ περιπύστου καί καλλικελάδου ἱερᾶς Ἀδελφότητος τῶν Δανιηλαίων (ἡμέρα τῆς ἐτησίας ἱερᾶς μνήμης αὐτοῦ ἡ 7η μηνός Σεπτεμβρίου)˙
Μετά τήν ἀνάγνωσιν τῶν Πρακτικῶν προγενομένων συνεδριῶν, ἤρξατο ἡ θεώρησις τῶν ἀναγεγραμμένων ἐν τῇ ἡμερησίᾳ διατάξει θεμάτων.
Εἰδικώτερον, ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος, ἀποδεχθεῖσα εἰσήγησιν τῆς Κανονικῆς Ἐπιτροπῆς, ἀνέγραψεν εἰς τό Ἁγιολόγιον τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τούς πολλαπλῶς κεχαριτωμένους ὑπό τοῦ Θεοῦ καί ἐγνωσμένης ὁσιακῆς βιοτῆς καί πολιτείας μακαρίους Ἁγιορείτας Γέροντας:
α) Δανιήλ τόν Κατουνακιώτην, ἐκ Σμύρνης ὁρμώμενον, ἄξιον καί γνήσιον συνεχιστήν τοῦ ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου καί τῶν λοιπῶν ὁσίων Κολλυβάδων πατέρων, συγγραφέα ἡδέων πνευματικῶν πονημάτων, φίλον ἐκλεκτόν τοῦ ἁγίου καί θαυματουργοῦ Ἱεράρχου Νεκταρίου Ἐπισκόπου Πενταπόλεως, μέντορα τῆς μέχρι σήμερον διαφυλασσούσης τήν παράδοσιν καί τάς παρακαταθήκας αὐτοῦ περιπύστου καί καλλικελάδου ἱερᾶς Ἀδελφότητος τῶν Δανιηλαίων (ἡμέρα τῆς ἐτησίας ἱερᾶς μνήμης αὐτοῦ ἡ 7η μηνός Σεπτεμβρίου)˙
β) Ἰωσήφ τόν Ἡσυχαστήν, ἀγωνισθέντα σκληρῶς ἐν ἐσχάτοις καιροῖς, γενόμενον μέτοχον τοῦ θείου φωτισμοῦ καί τοῦ πληρώματος τῶν θείων χαρισμάτων, ἀναδειχθέντα εἰς στάθμην τῶν μοναστῶν, θεράποντα τῆς πρακτικῆς νήψεως καί ἀκριβέστατον νέον ἐνσαρκωτήν τῆς παλαμικῆς θεολογίας περί τοῦ ἀκτίστου φωτός, πρότυπον τῆς ἀφανείας καί τῆς ἡσυχίας, ἄξιον συνεχιστήν τῆς φιλοκαλικῆς παραδόσεως, μέτρον τῆς ἐκκλησιολογίας ἐν καιροῖς δυσχειμέροις ὅτε ὁ ἄκριτος ζῆλος κατεκερμάτιζε καί ἀπέσπα τῶν κόλπων τῆς Ἐκκλησίας πολλούς εὐλαβεῖς μοναχούς καί χριστιανούς, συντελέσαντα τά μάλα εἰς τήν τοῦ Ἁγιωνύμου Ὄρους πνευματικήν πανθομολογουμένην ἀναγέννησιν καί ἀκμήν κατά τήν διάρκειαν τοῦ εἰκοστοῦ αἰῶνος, διά τῶν ἐν ἀρετῇ καί ἀσκήσει διακριθέντων μαθητῶν αὐτοῦ καί Γερόντων (ἡμέρα τῆς ἐτησίας ἱερᾶς μνήμης αὐτοῦ ἡ 16η μηνός Αὐγούστου), καί,
γ) Ἐφραίμ τόν Κατουνακιώτην, κορυφαίαν μορφήν τοῦ συγχρόνου Ἀθωνικοῦ μοναχισμοῦ, θεολόγον καί παιδαγωγόν τῆς Ἐρήμου ἀναδειχθέντα, "γίγαντα τοῦ Ἄθωνος" ἀποκληθέντα, τόν ἐμπειρικῶς βιώσαντα την θέαν τοῦ ἀκτίστου φωτός (ἡμέρα τῆς ἐτησίας ἱερᾶς μνήμης αὐτοῦ ἡ 27η μηνός Φεβρουαρίου).
Τοιουτοτρόπως, ἡ Μήτηρ Ἁγία τοῦ Χριστοῦ Μεγάλη Ἐκκλησία ἐγκαυχᾶται διά τήν πνευματέμφορον καί κεχαριτωμένην συγκομιδήν τοῦ Ἱεροῦ Ἄθωνος, καί ὁλοκληροῖ τήν ἐκπλήρωσιν τῆς ἐπισήμως γενομένης ὑπό τῆς Αὐτοῦ Θειοτάτης Παναγιότητος, τοῦ Πατριάρχου, ἀνακοινώσεως, κατά τό πρόσφατον προσκύνημα Αὐτοῦ εἰς τό Ἅγιον Ὄρος, κατά μῆνα Ὀκτώβριον παρελθόντος ἔτους 2019, περί τῆς συγκαταριθμήσεως εἰς τό ἁγιολόγιον τῆς Ἐκκλησίας, ὁσιακῆς βιοτῆς Ἁγιορειτῶν Πατέρων.
Ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας
τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου
τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου
ΠΗΓΗ : ΕΔΩ
ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΤΕ ΤΟ ΘΕΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΝΤΑ
Πάνω στον τάφο του μακαριστού πατρός Σεραφείμ Δημόπουλου, υπάρχει μια επιγραφή, την οποία προσπερνούσα αδιάφορα, όσες φορές με έφερνε ο δρόμος προς τα νεκροταφεία, για να ανάψω ένα κεράκι σε προσφιλές πρόσωπο, και ένα κερί ικεσίας προς τον άγιο παππούλη, να εύχεται και για εμάς τους ταλαίπωρους.
Την τελευταία φορά που πήγα, η επιδημία είχε κάνει για τα καλά την εμφάνιση στη Ελλάδα, ενώ τα νέα από την Ιταλία και από άλλες χώρες ήταν αποκαρδιωτικά. Για πρώτη φορά ένοιωσα τη δύναμη των φράσεων που είναι χαραγμένες πάνω στην ταφόπλακα, ως ψυχικό στήριγμα αντιμετώπισης της δύσκολης περιόδου που διανύουμε. Αλλά περισσότερο με προβλημάτισε η φράση : «Να ευχαριστείτε το Θεό για τα πάντα». Δηλαδή σε ευχαριστώ Θεέ μου που επιτρέπεις αυτή την παγκόσμια δοκιμασία;
Έλεγε ο Γέροντας Αθανάσιος πως θα πρέπει να ερμηνεύουμε θεολογικά την ιστορία και όσα ιστορικά γεγονότα ξετυλίγονται στις μέρες που ζούμε. Συνεπώς γιατί έχουμε τώρα αυτή τη νέα δοκιμασία;
Ας αναλογιστούμε τον τρόπο ζωής μας. Έχουμε προ πολλού ξεφύγει και τώρα ο Θεός μας μαζεύει. Με ένα αόρατο θηρίο, με έναν ιο, ο Θεός έχει συντρίψει όλο το φάσμα της λεγόμενης Δυτικής διασκέδασης και του Δυτικού τρόπου ζωής. Μια διασκέδαση που δεν είναι συμβατή για έναν που θέλει να κάνει πνευματική ζωή, δηλαδή δεν γίνεται να κάνεις πνευματική ζωή και να πηγαίνεις σε αυτούς τους χώρους διασκέδασης. Είναι σαν το πρωί να κτίζεις και το βράδυ να γκρεμίζεις.
Όλοι οι χώροι των θεαμάτων έκλεισαν, οι "ναοί των γηπέδων και της στρογγυλής θεάς", του τζόγου και των στοιχημάτων, η "θεοποίηση" του τουρισμού, ο "θεός του εμπορίου" και της διαφήμισης που προβάλλει το καταναλωτικό πρότυπο της επιδειξιομανίας, της αλλαζονίας του βίου και την αύξηση δήθεν του κύρους μέσω των υλικών συμβόλων. Οι χώροι των αισθητικών απολαύσεων, της παρανομίας, του σέξ. Όλα αυτά ο σύγχρονος άνθρωπος τα έχει σε πρώτη προτεραιότητα, σε πρώτη ζήτηση, τα έχει κάνει είδωλα, δεν διανοείται ότι μπορεί να ζει χωρίς αυτά. Αλλά ο Θεός συντρίβει τα είδωλα και να τώρα κατά ένα πρωτοφανή τρόπο σε πλανητική διάσταση, όλες οι προαναφερόμενες δραστηριότητες σταμάτησαν.
Ας γίνει πιο τολμηρή η σκέψη μας. Θα πάμε στο χώρο της εκπαίδευσης. Και εδώ όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής δραστηριότητας σε όλον σχεδόν τον πλανήτη διακόπηκε. Μας έρχεται στο νου η προφητική φράση του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού : «θα βγουν πράγματα από τα σχολεία που ο νους σας δεν φαντάζεται». Αλλά και ο μοναχός Χριστόφορος Παπουλάκος έλεγε : «τα άθεα γράμματα υφαίνουν το σάβανο του γένους μας». Ο άγιος Κοσμάς θεωρούσε ως αυτονόητη την προσφορά της χριστοκεντρικής παιδείας, χωρίς να υποβαθμίζει την ανθρώπινη γνώση και την απόκτηση δεξιοτήτων. Πρέπει πρωτίστως να δίνει προτεραιότητα στη γνώση του Θεού Λόγου και στην ψυχοπνευματική καλλιέργεια των μαθητών. Δυστυχώς η εκπαίδευση ακολουθεί τη διαφωτιστική γραμμή πλεύσης, δηλαδή, ορθολογισμός, ανθρωποκεντρισμός, άχρωμη, άγευστη, επιφανειακή, θρησκευτικά αδιάφορη, ρηχή στα πρότυπα συμπεριφοράς. Οι καρποί του διαφωτισμού άνθισαν σε προτεσταντικά χωράφια. Τι δουλειά έχουμε εμείς οι χριστιανοί ορθόδοξοι να τους γευόμαστε; Όταν έχουμε μια τόσο μεγάλη και ισχυρή πνευματική και πολιτιστική παράδοση; Γιατί να μιλάμε για θρησκευτικά ουδέτερη παιδεία ή θρησκειολογία λες και εξαντλήσαμε τη μελέτη της Αγίας Γραφής, τους Πατέρες της εκκλησίας και την παράδοσή μας. Οι αρχαίοι πρόγονοί μας ήταν βαθιά θρησκευόμενοι άνθρωποι. Λάτρευαν θεούς υποχθόνιους, χθόνιους και ουράνιους. Κάθε δραστηριότητα της ζωής τους συνοδευόταν και από μια αντιπροσωπευτική θεότητα. Σε βαθμό που όταν ο Απόστολος Παύλος πήγε στην Αθήνα είπε την ιστορική φράση "άνδρες Αθηναίοι κατά πάντας ώς δεισιδαιμονεστέρους υμάς θεωρώ (Πράξεις ιζ΄,22) Δηλαδή «άνδρες Αθηναίοι, σαν πιο ευλαβείς σε όλα και πιο θρήσκους από πολλούς άλλους σας βλέπω». Οι πρόγονοί μας δεν είχαν αναπτυγμένο μόνο το θρησκευτικό συναίσθημα. Είχαν αναπτύξει σε υπερθετικό βαθμό και την λογική μέσω της φιλοσοφίας, των επιστημών και των τεχνών. Τέλος είχαν αναπτύξει και την ισχυρή βούληση, δεν φοβόταν να τα βάλουν με λαούς ισχυρότατους. Αυτά το πρότυπα θα έπρεπε να προβάλλει το εκπαιδευτικό μας σύστημα.Όχι στην «θεοποίηση των σπουδών», στο ανελέητο και μακροχρόνιο κυνήγι τίτλων τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Στη «θεοποίηση της καριέρας», για κατάληψη θέσεων κύρους ώστε να ικανοποιήσουμε την αυταρέσκειά μας. .... Ε τώρα το Θεό θα σκεφτόμαστε ; ... Ναι αλλά να η προειδοποίηση. Λουκέτο και στην η εκπαίδευση.
Και η απαγόρευση των λατρευτικών εκδηλώσεων; Γιατί το επέτρεψε αυτό ο Θεός; Αναφέρει πάλι ο Άγιος Κοσμάς : «οι κληρικοί θα γίνουν οι χειρότεροι και ασεβέστεροι απ' όλους. Οι παπάδες θα χαλάσουν τη θρησκεία». Αλλά και οι λαϊκοί; Μήπως αποκτήσαμε το εκκοσμικευμένο φρόνημα, μήπως οικουμενίζουμε, μήπως δυτικίζουμε, μήπως πάμε και κοινωνάμε αναξίως, μήπως εκκλησιαζόμαστε από συνήθεια, μήπως φαρισαϊίζουμε ότι εμείς είμαστε οι φτασμένοι χριστιανοί, οι πνευματικά αυτάρκεις, μήπως γίναμε χλιαροί στην πίστη; Ο Λόγος του Θεού είναι αυστηρός λέει «τους χλιαρούς θα τους εμέσω» δηλαδή θα τους ξεράσω. Χαλαρώσαμε επικίνδυνα. Περιγράφει η Αγία Γραφή πως θα είναι οι άνθρωποι των εσχάτων χρόνων στην Β Προς Τιμόθεον Επιστολή, κεφάλαιο 3, στίχος 1-5 :
1 Τοῦτο δὲ γίνωσκε, ὅτι ἐν ἐσχάταις ἡμέραις ἐνστήσονται καιροὶ χαλεποί·
2 ἔσονται γὰρ οἱ ἄνθρωποι φίλαυτοι, φιλάργυροι, ἀλαζόνες, ὑπερήφανοι, βλάσφημοι, γονεῦσιν ἀπειθεῖς, ἀχάριστοι, ἀνόσιοι,
3 ἄστοργοι, ἄσπονδοι, διάβολοι, ἀκρατεῖς, ἀνήμεροι, ἀφιλάγαθοι,
4 προδόται, προπετεῖς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι μᾶλλον ἢ φιλόθεοι,
5 ἔχοντες μόρφωσιν εὐσεβείας, τὴν δὲ δύναμιν αὐτῆς ἠρνημένοι. καὶ τούτους ἀποτρέπου. Αυτό μάλιστα να γνωρίζεις: ότι στις έσχατες ημέρες θα εγκατασταθούν δύσκολοι καιροί.
2 Γιατί οι άνθρωποι θα είναι εγωιστές, φιλάργυροι, αλαζόνες, υπερήφανοι, βλάστημοι, απειθείς στους γονείς, αχάριστοι, ανόσιοι,
3 άστοργοι, αδιάλλακτοι, συκοφάντες, ακρατείς, ανήμεροι, εχθροί του αγαθού,
4 προδότες, αυθάδεις, θολωμένοι από υπερηφάνεια, φιλήδονοι μάλλον παρά φιλόθεοι,
5 έχοντας εξωτερική μορφή ευσέβειας, αλλά θα έχουν αρνηθεί τη δύναμή της. και αυτούς απόφευγε.
Δόξα τω Θεώ προς το παρόν τουλάχιστον έχουμε τροφοδοσία αγαθών και ενέργειας, μια σχετική ειρήνη και ένα ήρεμο φυσικό περιβάλλον. Αν δεν προσέξουμε ανά πάσα στιγμή μπορεί να τα χάσουμε και αυτά. Όχι σπατάλες ειδικά στα τρόφιμα. Ο γέροντας Αθανάσιος ήταν πολύ αυστηρός στο θέμα της σπατάλης των φαγητών και γενικότερα των αγαθών. Έλεγε πως αν πετάμε τα φαγητά θα έρθει πείνα στον τόπο μας.
Χρειάζεται πολλή προσοχή γιατί είμαστε σε μια πολύ κρίσιμη καμπή. Η πανδημία είναι μια προειδοποίηση, ώστε να έρθουμε σε ενσυναίσθηση εμείς οι αλαζόνες άνθρωποι. Έλεγε ο γέροντας Αθανάσιος στην 30η ομιλία του όταν ερμήνευε την Αποκάλυψη του Ιωάννη στις 1-11-1981: «Βεβαίως τα μικρόβια έγιναν από τον Θεό, αλλά δεν είχαν εντολή να βλάψουν τον άνθρωπο, να τον τιμωρήσουν. Και τώρα να βλέπετε μικρόβια που δεν τάπιασε ακόμη το μάτι μας, αυτά που σήμερα τα λέμε ιούς .... αυτά τώρα έρχονται και μας προσβάλλουν. Και το χειρότερο, αυτά που δεν τα βλέπουμε, έρχονται να μας ρίξουν κάτω εμάς του αλαζόνας. Που σηκωθήκαμε στα δάχτυλα των ποδιών μας και ορθώσαμε τον τράχηλό μας να πούμε στον ουρανό "δεν υπάρχει Θεός". Τί ειρωνία ! Ο άνθρωπος ο αλαζών να πέφτει κάτω νεκρός από ένα αθέατο θηρίο που λέγεται μικρόβιο που λέγεται ιός».
Η πανδημία που επιτρέπει ο Θεός είναι, σε πρώτη φάση, η συντριβή των σύγχρονων ειδώλων, είναι το μάζεμα στον εαυτό μας, είναι μια ευκαιρία εξαιτίας αυτού του εσωτερικού περιορισμού στα σπίτια που μας έχει επιβληθεί, να βυθιστούμε στον έσω εαυτό μας, να δούμε τι δεν πήγε και τί δεν πάει καλά. Είναι η ώρα του μαζέματος, της αυτοκριτικής, αρκετά ξεφύγαμε, αρκετά διασκορπιστήκαμε ψυχικά, πνευματικά, σωματικά. Η βασιλεία του Θεού εντός υμών εστί. Αυτό το έχουμε ξεχάσει ή παραβλέψει με τις περισπάσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής σε αλλότρια χωράφια που δίνουν καρπούς λήθης, μη χορτασμού, γεμάτα συντηρητικά ντοπαρίσματος απολαύσεων σαρκικών, ατέρμονης αναζήτησης ηδονών κάθε είδους που οδηγούν σε αδιέξοδα, μια ζωή εικονικής πραγματικότητας που προσφέρουν αφειδώς οι σύγχρονες εικονικές τεχνολογίες που κλέβουν τον πολύτιμο χρόνο μας αδρανοποιώντας ταυτόχρονα σώμα και πνεύμα,. Είναι ο καιρός των μεγάλων αποφάσεων. Δεν μπορούμε να υπηρετούμε δυο αφεντάδες. Είναι η ώρα της μετάνοιας, μετανοώ θα πει αλλάζω φρόνημα, φεύγω από εκεί που είμαι και πάω κάπου αλλού. Πάω στην Αλήθεια. Μας δίνει μια ευκαιρία ο Θεός μετάνοιας, προσευχής, συγγνώμης, συντριβής του εγώ και της αλαζονικής συμπεριφοράς και ζωής. Μας δίνει να καταλάβουμε ότι δεν είμαστε αιώνιοι σε τούτη εδώ τη ζωή. Ανά πάσα στιγμή ένα αόρατο μικρόβιο μπορεί να μας σκοτώσει. Αυτό οι μοναχοί το ονομάζουν μνήμη θανάτου. Η μνήμη του θανάτου σε κάνει άλλον άνθρωπο. Σού δίνει να καταλάβεις ποιες είναι οι πραγματικές αξίες της ζωής εδώ στη γη.
Αν αντιμετωπίσουμε το έκτακτο αυτό γεγονός με αυτόν τον τρόπο ερμηνείας και στάσης, τότε δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα. Θα έχομε κάνει το πρώτο βήμα προς τον Άγιο Τριαδικό Θεό. Και ο πνευματικός νόμος λέει πως 1 βήμα εμείς 1000 ο Θεός προς εμάς. Και όταν ο Θεός είναι μεθ' υμών ουδείς καθ' ημών, δηλαδή όταν ο Θεός είναι μαζί μας κανένας δεν μπορεί να είναι εναντίον μας. Γιατί ο Λόγος του Θεού μας υποσχέθηκε τα εξής «ἰδοὺ δίδωμι ὑμῖν τὴν ἐξουσίαν τοῦ πατεῖν ἐπάνω ὄφεων καὶ σκορπίων καὶ ἐπὶ πᾶσαν τὴν δύναμιν τοῦ ἐχθροῦ, καὶ οὐδὲν ὑμᾶς οὐ μὴ ἀδικήσῃ» (Λουκάς ι', 19). Δηλαδή τίποτα δεν θα μπορεί να μας βλάψει.
Ας μη χάσουμε αυτή την ευκαιρία αλλαγής πλεύσης του τρόπου της ζωής μας που μας δίνεται μέσω αυτής της δοκιμασίας. Χωρίς φόβο να την αντιμετωπίσουμε. Με πνευματικά όπλα την μετάνοια, την προσευχή, τη συσπείρωση στο πρόσωπο του Αγίου Τριαδικού Θεού, της Υπεραγίας Θεοτόκου, του αναρίθμητου πλήθους των αγίων μας και την μεταξύ μας κοινωνία αγάπης. Και φυσικά την υπακοή στους ειδικούς επιστήμονες τηρώντας του κανόνες που μας ανακοινώνουν. Μην ξεχνάμε ότι την επιστήμη ο Θεός την δίνει ως δώρο αγάπης και φιλανθρωπίας στον άνθρωπο, αρκεί αυτός να τη χρησιμοποιεί για καλούς σκοπούς.
Αν δεν προσέξουμε θα έρθουν τα χειρότερα. Θα ανοίξει ολόκληρη η τέταρτη σφραγίδα της Αποκάλυψης που θα φέρει πόλεμο, πείνα, θανατικό.
Αν δεν προσέξουμε θα έρθουν τα χειρότερα. Θα ανοίξει ολόκληρη η τέταρτη σφραγίδα της Αποκάλυψης που θα φέρει πόλεμο, πείνα, θανατικό.
7 Καὶ ὅτε ἤνοιξε τὴν σφραγῖδα τὴν τετάρτην, ἤκουσα φωνὴν τοῦ τετάρτου ζῴου λέγοντος· ἔρχου. 8 καὶ εἶδον, καὶ ἰδοὺ ἵππος χλωρός (πρασινοκίτρινος), καὶ ὁ καθήμενος ἐπάνω αὐτοῦ, ὄνομα αὐτῷ ὁ θάνατος, καὶ ὁ ᾅδης ἠκολούθει μετ᾿ αὐτοῦ· καὶ ἐδόθη αὐτῷ ἐξουσία ἐπὶ τὸ τέταρτον τῆς γῆς, ἀποκτεῖναι ἐν ρομφαίᾳ καὶ ἐν λιμῷ καὶ ἐν θανάτῳ καὶ ὑπὸ τῶν θηρίων τῆς γῆς.
Αποκάλυψις Ιωάννου (Κέφ.6, στίχος 7)
Επίκαιρο Κήρυγμα Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεόφυτου : «Ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει τὸν φόβον» (Α΄ Ἰωαν 4,18 Γ΄ Χαιρετισμοί 20 3 2020) - Γέροντας Ανανίας Κουστένης: Οι Έλληνες να μην φοβούνται τον Κοροναϊό (09-3-2020)
Κήρυγμα Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου στὴν Ἀκολουθία τῆς Γ΄ Στάσεως τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ποὺ τελέσθηκε στὴν ἱερὰ μονὴ Παναγίας Χρυσοκουρδαλιώτισσας στὸ χωριὸ Κούρδαλι τῆς μητροπολιτικῆς περιφέρειας Μόρφου (20.3.2020).
Γέροντας Ανανίας Κουστένης: Οι Έλληνες να μην φοβούνται τον Κοροναϊό
Ο πατήρ Ανανίας Κουστένης μίλησε στους πιστούς για τις σχέσεις των ανθρώπων, τις εφημερίδες, τον κοροναϊό, τον Άγιο Νικηφόρο τον Λεπρό που εμφανίστηκε σε λαϊκό και προέτρεψε να μη φοβόμαστε τον κοροναϊό, τους δυο αγίους γέροντες Παϊσιο και Πορφύριο που φυλάνε τα χερσαία σύνορα και τον Αρχάγγελο Μιχαήλ.
Τετάρτη 25 Μαρτίου 2020
Τρίτη 24 Μαρτίου 2020
Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ : Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΟΜΙΛΙΑ 5η
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΗ ΟΜΙΛΙΑ : ΕΔΩ
ΑΚΟΥΜΕ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ. ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΘΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑΤΙ Ο ΑΓΙΟΣ ΤΡΙΑΔΙΚΟΣ ΘΕΟΣ ΜΑΣ ΕΒΑΛΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΙΔΙΟΤΥΠΟ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΕΠΙΤΙΜΙΟ ΤΗΣ ΑΚΟΙΝΩΝΗΣΙΑΣ
Κυριακή 22 Μαρτίου 2020
Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020
Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020
Τρίτη 17 Μαρτίου 2020
«..καὶ ἐδόθη αὐτῷ ἐξουσία ἐπὶ τὸ τέταρτον τῆς γῆς, ἀποκτεῖναι ἐν ρομφαίᾳ καὶ ἐν λιμῷ καὶ ἐν θανάτῳ καὶ ὑπὸ τῶν θηρίων τῆς γῆς». Αποκάλυψις Ιωάννου (Κέφ.6, στίχ.7)
7 Καὶ ὅτε ἤνοιξε τὴν σφραγῖδα τὴν τετάρτην, ἤκουσα φωνὴν τοῦ τετάρτου ζῴου λέγοντος· ἔρχου. 8 καὶ εἶδον, καὶ ἰδοὺ ἵππος χλωρός (πρασινοκίτρινος), καὶ ὁ καθήμενος ἐπάνω αὐτοῦ, ὄνομα αὐτῷ ὁ θάνατος, καὶ ὁ ᾅδης ἠκολούθει μετ᾿ αὐτοῦ· καὶ ἐδόθη αὐτῷ ἐξουσία ἐπὶ τὸ τέταρτον τῆς γῆς, ἀποκτεῖναι ἐν ρομφαίᾳ καὶ ἐν λιμῷ καὶ ἐν θανάτῳ καὶ ὑπὸ τῶν θηρίων τῆς γῆς.
Αποκάλυψις Ιωάννου (Κέφ.6, στίχος 7)
Ο Γέροντας Αθανάσιος στην 30η ομιλία του, από τη σειρά ομιλιών "Ιερά Αποκάλυψις", ερμηνεύοντας τον στίχο 7 και συγκεκριμένα τη φράση "ἀποκτεῖναι ὑπὸ τῶν θηρίων τῆς γῆς" μας αναφέρει τα ακόλουθα : «...αλλά μου φαίνεται ότι τα φοβερά θηρία που θα εξαποστείλει ο Θεός είναι τα μικρόβια. Ποιος τα δημιούργησε τα μικρόβια; Τα μικρόβια αγαπητοί μου δεν έγιναν τώρα. Τα μικρόβια έγιναν την εποχή που ο Θεός δημιούργησε τα όντα. Είναι μικροοργανισμοί. Αλλά τα "ετήρησε" για την τιμωρία των παραβατών και αποστατών του νόμου του. Θα σας πω ένα παράλληλο χωρίο. Λέει ο Απόστολο Πέτρος, ότι τηρεί ο Θεός πύρ (τηρεί, δηλαδή φυλάγει ο Θεός πυρ), μέσα σε αυτή την ύλη - ακούστε έκφραση παρακαλώ - φυλάσσει ο Θεός πυρ μέσα στην ύλη, η οποία θα βγει από την ύλη να κατακαύσει τους ασεβείς. Σήμερα ξέρομε ότι και η ύλη περιέχει ενέργεια. Φοβερή ενέργεια. Αυτή φαίνεται την ενέργεια, η οποία τετήρηται μέσα στην ύλη, είναι φυλαγμένη μέσα στην ύλη, ο Θεός θα την βγάλει από την ύλη που θα τιμωρήσει τους ασεβείς και ταυτοχρόνως ολόκληρη η δημιουργία θα αλλάξει και θα γίνει καινούρια. Από παλαιό σε καινούριο ουρανό και από παλιά γη σε καινή γή, όπως λέει το βιβλίο της Αποκάλυψης και ο προφήτης Ησαϊας κτλ.
Ώστε το "τετήρηται" δηλαδή "έχει φυλάξει" θα μπορούσαμε να το πούμε και για τα μικρόβια, "είς τιμωρίαν των ασεβών, των απίστων, των αποστατών". Βεβαίως τα μικρόβια έγιναν από τον Θεό, αλλά δεν είχαν εντολή να βλάψουν τον άνθρωπο, να τον τιμωρήσουν. Και τώρα να βλέπετε μικρόβια που δεν τάπιασε ακόμη το μάτι μας, αυτά που σήμερα τα λέμε ιούς .... αυτά τώρα έρχονται και μας προσβάλλουν. Και το χειρότερο, αυτά που δεν τα βλέπουμε, έρχονται να μας ρίξουν κάτω εμάς του αλαζόνας. Που σηκωθήκαμε στα δάχτυλα των ποδιών μας και ορθώσαμε τον τράχηλό μας να πούμε στον ουρανό "δεν υπάρχει Θεός". Τί ειρωνία ! Ο άνθρωπος ο αλαζών να πέφτει κάτω νεκρός από ένα αθέατο θηρίο που λέγεται μικρόβιο που λέγεται ιός»
Αυτά τα έλεγε ο Γέροντας Αθανάσιος στις 1-11-1981, ομιλία 30η, από τη σειρά "Ιερά Αποκάλυψις".
Βέβαια θα ρωτήσει κανείς και τι πρέπει να κάνουμε; Η απάντηση που δίνουν οι σύγχρονοι γέροντες και πνευματικοί πατέρες είναι : Προσευχή - Μετάνοια - Συσπείρωση στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, στην Υπεραγία Θεοτόκο, στους Αγίους της εκκλησίας μας, στους πνευματικούς μας και μεταξύ μας και να μην φοβόμαστε τίποτα. Αυτά είναι τα πνευματικά μας όπλα.
Αλλά προσοχή δεν πρέπει να παραθεωρούμε και τις υποδείξεις των ειδικών που αφορούν θέματα υγιεινής. Την επιστήμη ο Θεός την δίνει στον άνθρωπο φωτίζοντας τον νου του.
Αλλά προσοχή δεν πρέπει να παραθεωρούμε και τις υποδείξεις των ειδικών που αφορούν θέματα υγιεινής. Την επιστήμη ο Θεός την δίνει στον άνθρωπο φωτίζοντας τον νου του.
Όσον αφορά τις ενστάσεις για τη Θεία Κοινωνία υπάρχει αναρτημένη σχετική ομιλία του Γέροντος Αθανασίου στην ιστοσελίδα μας ΕΔΩ
Επίσης ξεκινάμε μια νέα σειρά αναρτήσεων- ομιλιών του Γέροντος Αθανασίου με θέμα τη Θεία Λειτουργία.